Friday, March 26, 2010

nakal jugak aku :P

Semalam aku bukak myspace amir. Member nakal aku masa satu sekolah dulu hehe. Bukan nakal ape. Nakal dulu layan lagu underground atau orang lebih faham dengan indie HAHA. macam mana aku boleh terjebak? Aku pun tak tau lah haha. jap aku cuba ingat balik........

Tersebut lah alkisah aku dulu sekolah dekat taman aku ni. Bergaul lah dengan semua budak. Time tu form 3 nak masuk form 4 aku kenal sorang budak ni. Aku panggil dia ‘gemuk’. Sebab badan dia memang gemuk pun hehe. Dia ni baik lah jugak dengan member aku ‘ain’. Ain ni bukan perempuan, laki. Pendiam je. Lepas tu aku kadang-kadang terdengar jugak apa yang diorang bual pasal music underground. Punk lah, skinhead lah, indie lah, screamo lah, hardcore lah macam-macam. Lepas tu macam mana ntah aku macam cuba nak menyelit lah apa yang diorang bual kan. Tiba tiba ain ajak aku jumpa sorang ‘brader’ ni dekat city square JB. Nama dia wakkang. Dia ni amal kan positive life style. Atau budak budak underground panggil straight edge. Aku macam malu malu nak kenal dengan dia. sebab aku tak biasa nak kenal dengan orang yang lebih tua dari aku. Aku pun macam tak lah berminat sangat nak berbual. Dah lama gitu aku jumpa dia punya myspace. Add lah ape lagi. Berbual pasal music underground and macam-macam lagi. Aku terpinga-pinga pe benda ni semua. Masuk lah form 4 gitu ada lah sorang mamat ni nama dia azmi. Lama kenal gitu aku lepak dengan dia dekat bandar JB. Dalam diam diam dia kata dia nak jumpa someone dekat depan mcd kot tak silap aku. Tengok tengok wakkang. Aku kata macam pernah tengok mamat ni. Lama lama aku baru teringat yang tu wakkang. Yang buat aku teringat dia punya janggut dread dia HAHA. aku dengan azmi balik rumah wakkang yang hantar. Dalam kereta tu dia bukak lah lagu underground. Lagu tu semua kepada hardcore punk. Wakkang jugak masa tu dia ada cerita serba sedikit pasal politik and positive life style. Aku kurang berminat pasal politik ni. Tapi aku berminat dengan life dia. tak amal kan sex,hisap rokok,hisap dadah,minum arak. Kalau terjebak dengan music underground ni mesti ada yang terjebak jugak dengan benda-benda kotor ni. Islam sendiri memang haram benda-benda ni pun. Selang berapa hari aku dapat message dari wakkang. Dia kata ada gig dekat taman aku. Esok sekolah aku ajak lah ain,gemuk,azmi. Aku nak tengok jugak macam mana suasana gig tu. aku tak ingat lah first gig aku, aku pergi dengan siapa. Tapi yang penting ain dan gemuk ada. first gig, gig hardcore,screamo,metal,punk. Memang menakut kan lah jugak sebab. Faham faham je lah. Kalau kalau diorang tiba tiba nak sembelih kambing kat situ haha. macam macam jenis orang ada. ada yang mosh pit,mosh and pogo. Semua nya ganas. Kalau korang nak tengok pe benda tu semua. Korang bukak lah youtube. Lepas tu aku rasa macam cool je underground ni. Dengan zint, album diorang buat sendiri, t-shirt buat sendiri, patches semua. Aku jugak masa tu amalkan positive life style (straight edge). Setiap minggu nak dikata kan taman aku ada gig. Gig tu buat dekat studio jamming. Memang tak miss jugak lah aku. Lagi lagi time tu aku baru lepas putus cinta dengan sisepet dulu. So boleh lah nak lepas kan geram semua haha tak memasal. Makin lama makin sikit kami ajak kawan kawan sekolah pergi gig. Epul,amir semua gang sekolah kitorang ajak pergi. Ada jugak yang berminat dengan ska,ada yang minat dengan indie. Aku ingat lagi macam-macam band yang sekarang dah terkenal pernah perform dekat studio kecik tu. love me butch,hujan semua ada. yang paling tak boleh blah hujan lah. Memang macam tauhu sumbat dekat studio tu. ramai gila. Time tu lah kat JB ni mula naik underground ni semua. Bukan JB je boleh nak dikata kan satu malaysia lah. Dekat myspace,friendster semua cerita pasal music underground. Selalu tanya pasal gig ada ke tak. Lagu dekat page diorang pun tak letak lagu lagu beyonce,mariah carey,green day,yellow card,sum 41,oasis semua. Sebab kan ada green day malaysia sendiri sebab kan ada band band yang lagu dia hebat setaraf kat luar sana diorang pun dah tak hirau kan band luar. Mula lah zaman nak buat band,mula lah zaman nak hidup DIY. Hidup indie. Ada jugak nak glamour ada jugak nak jadi cool join underground. Aku pun tak faham. Dah nak form 5 aku dah kurang pergi gig semua. Gig kat taman aku pun dah takde sebab kena rush dengan polis. So gig hanya ada dekat city plaza. Dulu dekat taman aku gig paling mahal rm15 ke rm20 macam tu. tu mahal pun sebab panggil band dari indonesia atau pun band banyak. Kalau dekat city plaza rm30,rm40. Start tu lah aku dah kurang. Spm dah lepas pergi jugak gig tapi tak tiap kali gig aku pergi. Tengok jugak band ape ada. lepas sekolah duit pun dah takde. So aku kerja dekat Burgerking. Dah kerja takde masa pulak nak pergi gig ni semua. Sekarang aku dah sambung belajar. Aku masuk kolej. Masa baru baru masuk kolej aku ada lah bawak album/demo band band underground ni. Senior dan budak budak lain ada jugak pandang pelik. Aku pasang, lagi pandang pelik haha. aku ada jugak bukak lagu hardcore dan sewaktu dengan nya. Mesti diorang ingat aku ni budak black metal haha. poster band band aku ada jugak tampal dekat locker. Ada senior tanya, ni apa ni. Aku cakap band hardcore malaysia. Second combat. Dia terpinga je haha. aku tak lah nak tampal poster band band luar macam boys like girls,paramore,the all-american rejects tu semua haha. dah lama aku kat kolej ni aku ada pindah unit. So locker aku pun dah takde. Poster aku dah takde. Album/demo tu semua hanya tersimpan dalam locker. Tak sentuh pun. Sentuh pun sebab nak ambil ruang. Hari tu aku pergi shopping complex dekat dengan hostel aku. Aku ada nampak budak pakai baju band hardcore. Sekarang dah ramai dah. Aku pun senyum jela sebab aku dah taknak terjebak dengan benda benda ni. Kalau nak pergi tu boleh untuk ingat zaman dulu aku je. Oh ye hari tu aku ada pergi gig dengan shah,amir,wan hafis,yen masa cuti semester. Gig dulu dan sekarang dah lain dah. Tak macam dulu, ramai. Sekarang dah sikit orang. Sekarang ramai budak budak duduk rumah baca surat khabar pasal buang anak agak nya haha. apa apa pun aku rasa kesal pun ada. kenapa aku boleh terikut dengan benda ni. Mana lah tau dalam ramai ramai orang tu ada yang minum arak terkena dekat aku ke. Entah campak campak tin arak tu aku terminum ke percikan dia haha ( itu tak mungkin ). Lagi satu mesti mak bapak aku kecewa kalau dia tau aku pergi gig padahal esok nak exam. Esok exam aku tido. Dan hentam haha. entah lah. Walaupun benda tu bukan lah buruk sangat tapi aku rasa bersalah. Tak tau kenapa. Aku anggap benda ni sebagai teladan. bila aku ada anak aku taknak anak aku pergi. Sebab aku dah tau macam mana situasi dia. so kepada anak aku jangan pergi gig ye haha macam ada anak.

No comments: